سینما و اعتیاد، نگاهى به فیلم «قصهى پریا»
نویسنده
چکیده مقاله:
در چند سال اخیر و با افزایش حساسیت بر روى فیلمهاى اجتماعى که به اصطلاح تلخ و سیاه نما هستند، راهکارهایى از سوى سازندگان این فیلمها براى دور زدن ممیزى انجام شده است. الصاق اصطلاحاتى مانند «تراپى اجتماعى» به فیلم و یا درجه بندى سنّى فیلم ها (که سالهاست در تمام کشورهاى دنیا در حال انجام است) از جملهى این راهکارهاست. اما مدتى است که جملهى جدیدى در ابتداى تیتراژ بعضى فیلم ها و یا روى جلد DVD آنها خودنمایى مى کند: «این فیلم با نگرش آسیب شناسانه به یک مسئلهى اجتماعى تولید شده و تماشاى آن در خانواده با تشخیص و تأیید والدین بلامانع است.» قسمت دوم جمله، عملاً توپ را در زمین والدین مىاندازد و از سازندگان فیلم سلب مسئولیت مىکند. اما جملهى اول توقع بینندگان را از فیلم بسیار بالا مى برد و آن را به یک فیلم آموزشى تبدیل مىکند. نیازمند حداقل پژوهش در مورد عوامل مؤثر و راه حلهای «مسئلهی اجتماعی» مورد نظر است. اما آیا در فیلم «قصهی پریا» که به اعتیاد، دلایل و راه حلهای آن که از نگاه روانشناختی یک بیماری است، میپردازد، از نظرات کارشناسان استفاده شده است؟
منابع مشابه
سینما و اعتیاد به الکل، نقد فیلم «من مادر هستم»
فیلم «من مادر هستم» یکی از فیلمهای پرحاشیهی چند سال اخیر است. این فیلم به نقد روش زندگی طبقهای از جامعهی ایران میپردازد که در حال حرکت از زندگی سنتی به سمت زندگی مدرن و غربی هستند و در این راه بسیاری از الگوهای زندگی غربی را به شکلی اغراقشده به کار میبرند. یکی از این الگوها، مصرف الکل به عنوان راه حلی برای مقابله با هیجانات و مشکلات زندگی است که متأسفانه گاهی به افراط کشیده میشود...
متن کاملسینما و اعتیاد؛ نقد فیلم در اوج آسمان
نقد یک فیلم از زاویه و نگاهی خاص، اجحاف در حق فیلم است و در دنیای نقد، کار درستی نیست. این کار ممکن است باعث شود تا ارزشهای سینمایی و هنری فیلم تحت تاثیر آن دیدگاه و نگاه خاص قرار گیرد. برای مثال چه بسا فیلمی دارای ارزشهای سینمایی غیرقابل انکاری باشد، اما اشکالات علمی زیادی داشته باشد که از ارزشهای هنری فیلم میکاهد. یکی از دشوارترین کارهای دنیا برای علاقهمندان، دیدن یک فیلم برای اولین بار ...
متن کاملسینما و اعتیاد؛ آرایش غلیظ
مدتی است پیدا کردن فیلمی در سینمای ایران که به نحوی به موضوع اعتیاد پرداخته و واجد ارزشهایی برای نقد در حیطهی اعتیاد باشد، درمیان فیلمهای بیکیفیت با همان گافهای همیشگی و تکراری که انگار ارادهای برای رفع آنها وجود ندارد، به کار دشواری تبدیل شده است. در این بین فیلم «آرایش غلیظ» ساختهی «حمید نعمتالله» نگاه ویژهای به مقولهی اعتیاد دارد. او پیش از این در فیلم «بوتیک»، نگاهی بسیار جدی و ...
متن کاملسینما و اعتیاد؛ مرثیهای بر یک رویا
سالها پیش یکی از دوستان نزدیک خانوادگی در حدود 20 سالگی، به حشیش، سپس کراک و در پایان شیشه معتاد شد و تمام تلاشهای خانواده برای درمان در کمپ و متادون و ... بینتیجه ماند. در یک صحبت دوستانه به او گفتم که به نظر من باید حتماً چیزی را جایگزین اعتیاد کنی و پیشنهادم ورزش یا سینما بود. پیشنهاد من با استقبال فراوان او روبهرو شد و به سینما روی آورد و با توجه به علاقهی خودم هم به سینما، این روند خ...
متن کاملسینما و تفاوت: بررسی نشانه شناختی فیلم «عروس آتش»
این مقاله به تحلیل و بررسی فیلم عروس آتش می پردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه شناسی برای تحلیل دادهها انتخاب شده است. روش نشانهشناسی این مقاله در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرایند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سهگانه منجر به نتایج زیر میشود. علیرغم اینکه فیلم دارای بعدی رهایی بخش است و سعی میکند که با سنتی غیر ...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 1
صفحات 95- 96
تاریخ انتشار 2013-07-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023